Bookmark and Share

Monday 26 November 2012

Do You Want To Know A Secret

Merujuk pada tajuk atau nama blog aku, Do You Want To Know A Secret adalah tajuk lagu The Beatles yang dirakamkan pada 11 Februari 1963 dan di released pada 22 Mac 1963. Ditulis sepenuhnya oleh John Lennon dan dikreditkan kepada Paul McCartney sebagai penulis bersama, lirik awalnya (listen, do you want to know a secret, do you promise not to tell)  diinspirasikan dari animasi Disney "Snow White and the Seven Dwarfs" yang diterbitkan pada tahun 1937. John Lennon pada waktu kecilnya mendengar ibunya, Julia Lennon menyanyi dan memberi inspirasi untuk menulis liriknya.

Pada tahun 1980, John Lennon menyatakan bahawa beliau memberikan lagu ini untuk dinyanyikan oleh George Harrison sebagai lead vocal disebabkan lagu ini hanya mempunyai tiga not dan George bukanlah seorang penyanyi yang baik di dunia. Dan sejak dari itu dia telah banyak  memperbaiki vocalnya. 

Aku tetap suka lagu ini walaupun kenyataan Lennon yang mengatakan vokal George tidaklah sebaik mana (dalam nada bergurau atau tidak, entahlah).  Untuk matapelajaran Pendidikan Muzik KBSR, aku membawakan lagu ini disebabkan melodinya yang mudah dan berulang - ulang.

No comments:

Post a Comment