Bookmark and Share

Sunday 15 April 2012

Krisis Pemikiran Maju Ke Belakang

Contoh statement pemikiran sandarkan pada kenangan.

Apabila sesebuah organisasi dikuasai oleh lahabau - lahabau tua, adakah organisasi itu semakin maju atau semakin mundur ke belakang? Dari pemerhatian aku, organisasi yang dipimpin oleh mereka yang sudah berumur tetapi tidak terbuka mindanya dan sentiasa bersandarkan pada kenangan, harapan untuk organisasi itu maju ke depan, aku rasa tak ke mana. 

Apabila anak muda menyuarakan pendapat, kritikan, teguran yang bertujuan memperbaiki prestasi organisasi akan ada suara - suara  tua yang berbunyi "Saya dulu..." dan anda boleh merujuk pada gambar di atas untuk pedoman hidup.

Kisahnya, seorang rakan guru telah bertanyakan mengenai claim perjalanan ke tempat posting yang sudah berbulan tidak dibayar. Kemudian ada seorang guru besar, yang merasakan dia adalah yang terbaik, kerana dirinya telah dilantik menjadi YDP Majlis Guru Besar Daerah, telah membalas pertanyaan dan merujuk kepada diri beliau "Saya dulu.." (rujuk gambar di atas). 

Bhai, dia tanya je pun. Jawab la dengan penuh berhemah bukannya bersandarkan pada kenangan. Ruang forum diwujudkan untuk rakan - rakan guru berbincang dan mencari jalan penyelesaian. Sekurang - kurangnya boleh juga dikongsi dengan rakan -  rakan guru yang lain. Kita tak tau apa masalah dia, mungkin dia terdesak nak pakai duit or something else. Tau la kamu YDP Majlis Guru Besar Daerah, tapi aku peduli apa dengan orang macam kamu ni. Macam mana organisasi nak maju kalau asyik terkenangkan zaman dulu. Zaman sekarang dah berubah, lebih banyak kemudahan dan manusia sentiasa mahukan perhubungan yang cepat. Suruh guna emel la pulak. Bagus guna burung merpati. 

Atau mungkin kamu merupakan tukang kipas kepada pembesar - pembesar yang berada di atas?

Saya merasakan mereka yang bekerja di bawah kepimpinan ini hanya sekadar menjadi pak turut. Mempunyai idea yang bagus, tetapi dek kerana ego pemimpin yang "Saya dulu.." maka prestasi kerja berada di takuk lama. 

No comments:

Post a Comment