Bookmark and Share

Thursday 6 September 2012

DUIT

Agak lama aku tak menulis. Kesibukan aku kebelakangan ini dan hal - hal lain membataskan aku untuk update blog bodoh ni. Terlalu banyak hal yang perlu aku handle sendiri. Kadang - kadang berserabut juga jadinya. Apa yang aku tulis di sini mungkin kalian boleh jadikan pengajaran dan sentiasa alert dengan orang sekeliling. 

Zaman sekarang duit adalah segalanya. Seorang Imam masjid yang setiap masanya berzikir memuji kebesaran Allah, boleh juga hilang pertimbangan apabila membicarakan tentang harta pusaka. Adik beradik juga sanggup bermasam muka sebab duit. Seorang anak sanggup pukul mak ayahnya juga sebab duit. 

Janganlah sebab kamu berduit, kamu senang - senang menjatuhkan hukum pada orang lain. Agak sedih juga bila melihatkan seeorang itu yang selalu mengupdate status Facebooknya dengan kata - kata memuji tuhan dan mengajak ke arah kebaikan, bila tiba terjadi hal yang tidak diigini, disumpah seranahnya pula.

Aku ni tak la pandai mana sangat. Tapi kalau nak diikutkan, sebagai manusia yang beragama dan ada nilai moral yang tinggi bila ada saudara kita yang ditimpa masalah atau buat masalah, jalan terbaik adalah mendoakan agar dia berubah. Apa yang aku tengok, dihasutnya orang lain dan menanamkan rasa kebencian dalam diri mereka. Jangan jadikan agama sebagai topeng untuk kamu bersikap bodoh begitu. Kamu ingat kamu ada duit, hidup mewah, makan yang sedap - sedap, pergi melancong sana sini, kamu ada lesen untuk menghukum orang sesuka hati?

Sikap begini membuatkan aku hilang hormat dan tahap menyampah aku tinggi mendadak. 

Satu lagi, kamu kena ingat apakah kedudukan kamu dalam family yang kamu sangat banggakan sangat. Kamu hanyalah ipar/menantu sahaja dan kamu hidup senang atas harta suami kamu. Tuhan itu Maha Adil. Bila - bila masa sahaja Dia boleh tarik balik nikmat kekayaan tu. 

Jadi apa yang aku nak tekankan disini, bila mana saja saudara kita tak kira lah dia ipar, menantu, orang luar sekalipaun, berdoalah agar dia dibukakan hati untuk berubah. Sumpah seranah, maki hamun tak kan mengubah apa - apa..mungkin memburukkan lagi keadaan.


 

No comments:

Post a Comment