Bookmark and Share

Tuesday 11 September 2012

Gila

Gila ada macam -  macam jenis. Gila kuasa, gila babi, gila pompuan, gila perhatian,gila judi. Gila jenis ini tidak perlu dimasukkan ke dalam wad sakit jiwa atau hospital gila. Ubat bagi penyakit gila seperti yang diberitahu mudah sahaja.

Penampar

Gila perhatian atau attention seekers adalah satu penyakit golongan muda mudi yang semakin menular. Penyakit gila ini mudah menjangkiti individu yang kurang kasih sayang dan ianya jauh bezanya dengan penyakit bodoh yang tidak berjangkit.

Kenapa saya terdetik untuk mengulas pasal penyakit ini? Adakah saya juga telah dijangkiti? Yang bakal kamu baca ini bukannya satu mimpi. Ianya realiti kehidupan mereka yang kerjanya berpaksikan twitter dan Facebook. Saya menegaskan bahawa jika penyakit ini tidak dicegah dengan segera nescaya manusia terutamanya mooda moodi sudah tidak percaya tuhan lagi.

Biasanya mereka yang berpenyakit gila perhatian  ini sikapnya amat menjengkelkan. Hidup bertuhan Facebook. Apa saja yang terjadi segera di updatekan statusnya di Facebook. Boleh juga saya menilai mereka ini golongan yang terhegeh - hegeh. Bagi saya, tak perlu lah kita nak kongsikan segalanya dalam Facebook atau twitter. Seperti kata - kata Ustaz Azhar Idrus, banyakkan bermuhasabah, mengadu kepada Allah adalah jalan terbaik. 

Ada juga yang menegur mereka ini. Tapi jawapannya:

"Facebook aku, punya suka la. Kalau tak suka baca remove je dari masuk news feed ko.Dengki!"

Teguran tak bermakna kita dengki atau iri hati. Memang bukan satu kesalahan kamu nak update status, tapi biarlah berpada - pada juga. Secara tak langsung juga mencerminkan sikap kamu sendiri. Ada juga jenis yang suka melontarkan kata - kata sinis atau sindiran. Sindir  menyindir ni orang dah tak mau dengar lagi dah bro. Berterus terang itu lebih baik dari kamu meluahkan dalam facebook. Nampak sangat kamu jenis yang penakut dan berani di belakang saja. 

Yang lebih menjengkelkan ada yang mengupload gambar harta yang mereka ada. Dari pemerhatian aku, harta tersebut akan mengalami masalah seperti rosak dan dicuri. Juga menggambarkan sikap kamu yang menunjuk - nunjuk. Jadi, berwaspadalah dengan penyakit gila ini.

 

No comments:

Post a Comment