Bookmark and Share

Monday 19 December 2011

Merah & Biru The Beatles


Bulan September 2009, keluaran Remastered album asal The Beatles dan koleksi - koleksi baru dalam stereo dan mono adalah salah satu hiburan teratas dan memecahkan rekod - rekod carta seluruh dunia. Apple Corps Ltd. dan EMI Music sangat berbesar hati untuk mengumumkan bahawa kompilasi asal 1973 The Beatles, 1962 - 1966 (Red) dan 1967 - 1970 (Blue) telah dimaster semula secara digital untuk keluaran CD di seluruh dunia pada 18 Oktober (19 Oktober di Amerika Utara). Kedua - dua pakej 2 CD termasuk buku panduan dengan catatan album asli, karangan - karangan baru yang ditulis oleh Bill Flanagan, dan gambar - gambar yang luar biasa.

Kompilasi The Beatles yang pertama dikeluarkan selepas pembubaran band ini pada tahun 1971, koleksi 'Red' dan 'Blue' diminati ramai kerana setiap ciri pilihan single dan album lagu  ditulis oleh ahli - ahli band. 'Red' dan 'Blue' telah dimaster secara digital oleh kumpulan jurutera berdedikasi di Abbey Road Studios milik EMI yang bertanggungjawab untuk remastering album studio asal The Beatles dengan penuh teliti bagi memelihara ketulenan dan intergriti rakaman analog asal. Hasilnya adalah kesetiaan tertinggi katalog telah terlihat sejak keluaran asalnya.

Tahun 1962 - 1966 dan 1967 -1970 menunjukkan The Beatles melihat ke bawah dari satu ruang tangga dalam bangunan EMI di London. Gambar sebelumnya dari sesi yang sama dan digunakan bagi menghasilkan album mereka yang pertama, Please, Please Me (1963). Gambar yang kemudiannya diambil pada awal tahun 1969, dengan George Harrison, Paul McCartney, Ringo Starr dan John Lennon bagi mereplikasikan aksi - aksi tepat mereka dalam gambar terdahulu. Gambar dalaman 'gatefold' telah diambil pada Julai 1968, semasa "Mad Day Out" di sekitar London.

Versi - versi album vinil British dan Amerika mengandungi perbezaan yang ketara. "Help!" pada edisi Amerika mengandungi sebuah trek James Bond manakala lagu sama tiada pada edisi British. Sebagai tambahan, versi British dari album vinil mengandungi rakaman bisikan misteri termasuklah di dalam lagu, "I Fell Fine," yang mana tidak kelihatan pada versi Amerika dari album vinil. Akhirnya, dalam beberapa kes, versi Amerika dan British dari album vinil mengandungi gabungan berbeza dari lagu yang sama. Pihak Capitol telah meriliskan versi cakera padat yang mengandungi 2 cakera untuk satu harga.

Semuanya telah dibikin sentuhan digital di mana yang asalnya hanya rakaman berbentuk mono sahaja. Trek seperti "All My Loving", "Cant Buy Me Love". "A Hard Days Night", "And I Love Her" dan "Eight Days A Week" mampu memikat kembali peminat hardcore kugiran kumbang ini atau sinonim dengan nama The Beatles.


No comments:

Post a Comment