Bookmark and Share

Wednesday 28 December 2011

Pengesahan

Semakan Cawangan ini dengan Pembantu Tadbir di PPD B**** pada 23 Disember 2011 mendapati permohonan pengesahan tuan belum lagi dihantar ke Cawangan ini. Oleh yang demikian tuan adalah dinasihatkan untuk berhubung dengan pihak PPD B**** bagi mempercepatkan penghantaran permohonan tuan ke Cawangan ini. - selama berbulan - bulan aku menunggu ini yang aku dapat? cibai.

Aku seorang kakitangan KERAjaan yang masih lagi belum disahkan jawatannya di dalam KERAjaan setelah berkhidmat hampir 4 tahun sebagai seorang guru yang bebas dari apa - apa tindakan tatatertib. Rakan - rakan guru yang berkhidmat di semenanjung tak sampai 3 tahun dah disahkan jawatan. Apa masalahnya sampai berat sangat nak sah jawatan ni?

Dokumen penting yang perlu ada untuk proses pengesahan jawatan :
a. Sijil Kursus Induksi dan telah lulus dengan jayanya.
b. Surat perlantikan dari SPP (Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran)
c. Sijil Tapisan Keselamatan (sangat penting)

Ada lagi dokumennya tapi aku malas nak taip. Ada kawan yang mengajar tak jauh dari sekolah aku dah hantar dokumen tu pada tahun 2010. Then pada tahun ni dia terpaksa hantar lagi sekali apabila dimaklumkan oleh SPP tidak menerima apa - apa dokumen. 

Pada tahun 2010, pihak PPD telah mengeluarkan memo kepada Guru Besar daerah aku mengajar, menyatakan bahawa pegawai yang markah LNPTnya di bawah 80% tidak dibenarkan untuk disahkan jawatan. Untuk makluman pembaca yang budiman sekalian, tak keterlaluan aku katakan perangai Guru Besar (tak semua) macam sial dan macam haram. Kenapa aku bertitah demikian? Sebabnya guru - guru buat kerja bagai nak mati buat itu ini melaksanakan visi yang entah apa - apa. Sebagai menghargai sumbangan guru - guru yang berdedikasi maka pihak pentadbir telah mebuat penilaian dan memberikan markah sebnyak kurang dari 70%.Pundek.

Bila diadukan pada PPD, jawapan yang diterima adalah bernas. "Seorang guru haruslah bekerja dengan ikhlas dan tidak mengharapkan apa - apa balasan". Memang la tak mengharapkan apa - apa balasan, tapi ini adalah soal periuk nasi, soal masa depan. Apabila dikritik pandai pulak marah, cakap itu ini tak betul, salahkan cikgu balik. 
Tahik la kamu!


No comments:

Post a Comment