Bookmark and Share

Sunday 15 January 2012

Fotografi



Dalam entri kali ini aku bukan nak ajar tentang fotografi, tapi saja nak menyembang pasal trend yang makin menular sekarang ni. Kalau tak silap aku, bermula pada tahun 2010 harga kamera DSLR dah jadi harga yang semua orang mampu nak beli.

Aku mula pegang kamera digital SLR ni pada tahun 2007. Masa tu aku baru habis stadi kat USM Pulau Pinang dalam jurusan Seni Halus. Aku buat kerja part time di satu company rekaan grafik kat area Perlis dan lepas konvo aku dapat offer kerja di Pulau Pinang. Dan Alhamdulillah aku dapat pula tawaran ke Institut Perguruan Perlis.

Apa kerja aku sebelum aku masuk maktab?

Design kad kawin, bisness kad, jurugambar perkahwinan, design album kahwin.

Aku gunakan D60 pada masa tu. Model tu dah dikira hebat (pada masa itu). Harganya pula kalau tak silap aku RM4000 atau lebih. Aku guna company punya. Aku mana la mampu nak pakai camera dengan harga tu dengan gaji aku yang ciput. Pagi petang siang malam kedarah roti canai mamak je. HiHiHiHiHiHi

Ok..cukup la aku cerita pasal sejarah aku pegang DSLR ni. Apa yang menjengkelkan ialah sikap orang yang baru berjinak - jinak dengan fotografi ni adalah sangat memualkan aku. Bagi aku, kamu belum lagi dikira sebgai seorang photographer jika kamu tidak menguasai beberapa elemen dalam fotografi.

Ini kisah benar. Kisah mengenai seorang kawan yang baru seminggu beli DSLR. Kebetulan ada juga kenalan yang akan melangsungkan perkahwinannya. So, kawan aku ni offer la nak merakamkan detik - detik indah kenalan ini. Maka pada hari bahagia kenalan ini, kawan aku ni pun mulakan la tugasnya merakamkan setiap detik - detik bahagia kenalanku ini.

Sebulan selepas itu

Pada pagi yang hening, sedang aku enak menjamah roti canai di kedai mamak Khalel aku mendapat panggilan telefon. Berikut adalah sesi perbualan yang aku ingat.

Kenalan : Assalam Amir
Aku        : W'salam.. hah ada apa?
Kenalan : ermm..aku ada benda la nak bagitau ko. Pasal mamat yang amik gambar aku 
                kawin hari tu...
Aku        : Kenapa dengan dia? dia bawak lari bini ko ke?
Kenalan : Puney ko..ni haa..gambar - gambar yang dia amik ntah apa - apa..lubang hidung
                aku pun dia tibai jugak. Muka aku yang gelap manis pun pandai cerah pula. Muka 
                bini aku pulak pandai jadi hitam. Dia ni pandai ke tak amik gambar ni.
Aku        : Ko ni pun satu bab jugak, mamat tu baru tak sampai seminggu pegang kamera 
                hang dah upah dia hahahahaha
Kenalan : Hah ye ke? Aku ingtkan dia pro, tengok gear, equipment punya la canggih.
Aku        : Equipment ke, gear ke, tak menjamin gambar tu berkualiti. Dia ada duit, boleh la
                beli aksesori yang padahal tak perlu sangat pun. Tu la hang, siasat la dulu..
Kenalan : *&^%@!>?}

Sebenarnya panjang lagi perbualan aku dengan dia. Tapi tak elok la aku paparkan di sini sebab mengandungi cacian dan makian yang tak ternilai darjatnya.

Bagi yang mempunyai DSLR, kamu belajar dan fahami apa itu ISO, Aperture, Shutter dan macam mana mengendalikan kamera tu. Semuanya ada di dalam manual yang disertakan sekali. Jangan malas nak refer pada manual. Lagi satu sikap yang buat aku nak sepak ialah berlagak macam sial. Tau la kamoo ada DSLR, ada group fotografi,tapi jangan la pula kamu merendah - rendahkan peralatan kawan - kawan yang lain.

Ada sekor lembu ni, dia tengok aku pegang D90 aku, terus dia sound "Apa barang guna Nikon"..aku diamkan je. Padahal mamat ni kamera pun tak ada.

Orang bodoh, kalau dilayan, kita juga ikut jadi bodoh macam dia.

















No comments:

Post a Comment