Bookmark and Share

Tuesday 10 January 2012

Gaji

Macam biasa, kegemaran aku bila tak ada kerja ialah online. Ada kerja pun aku bantai online juga. Dan seperti kanak - kanak luarbiasa yang lain, aku akan buka Facebook terlebih dahulu jika aku berpeluang online dengan jayanya.

Tengah sedap online Facebook, ada sorang guru update statusnya yang menyentuh mengenai kenaikan gaji yang bakal diterima setelah bertukar skim dari Skim Saraan Malaysia (SSM) kepada Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA). Yang tak bestnya guru ini membanding - bandingkan gajinya dengan kakitangan awam yang lain yang berlainan gred.

Apa tujuan kamu jadi cikgu?

Kerana minat? Mencabar? Nak berbakti kepada negara yang terchenta ini? Gaji lebat?

Ini ada lah pendapat peribadi aku. Baca dan fahamkan elok - elok sebelum meroyan, meratib tak tentu hala. Jangan plak yang cop aku ni agen Yahudi pulak.

Guru atau Chekgu adalah satu pekerjaan yang sangat mulia di sisi Allah S.W.T. Kenapa? Sebab tugas guru adalah mendidik orang menjadi manusia yang sebenar - benar manusia.
Memang la bila dah bekerja sebagai penjawat awam terutamanya guru, gaji tu adalah hak yang mutlak. Tapi kalau dah sampai tahap nak membanding - bandingkan gaji dengan penjawat awam yang lain, yang berlainan gred, aku rasa niat menjadi seorang pendidik yang penuh kharisma serta berkaliber tinggi dah jauh tersasar.

Keberkatan - pernah dengar perkataan ni?

Keberkatan akan datang seiring dengan niat kita yang ikhlas dalam tugas sebagai pendidik. Guru ada lah segalanya. Tambahan pula guru yang berkhidmat di pedalaman macam aku ni. Guru la tukang masak, mekanik bila generator buat hal, petani, pemburu, tukang kebun, jurulatih sukan dan macam - macam lagi. Tapi, aku tak kisah semua tu. Yang penting anak - anak aku pandai. Teori yang aku belajar di maktab dulu aku bungkus buang dalam sungai Baram. Kerja, kalau gaji banyak tapi tak pernah cukup, tandanya tak berkat la tu.


Aku enjoy dengan kerjaya aku sekarang walaupun adakalanyan apa yang terjadi amat pahit untuk aku telan dan hadam.

.

2 comments:

  1. btol tu bro...kalau nk gaji besar, berenti la jadi cikgu...g jadi engineer ke, doktor ke...baru dpt gaji byk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye la..ramai sangat aku jumpa cikgu macam ni..kerja bnyak merungut..standard la dah nama pun kerja..

      Delete