Bookmark and Share

Sunday 15 January 2012

Menangis


Lelaki menangis. Pondan. Lembik. Mungkin itu yang terlintas pada fikiran bila tengok lelaki menangis. Lelaki juga manusia yang ada hati dan perasaan. Perkara yang terbesar terjadi dan telah membuatkan air mata lelaki tumpah ke bumi akhirnya.

Aku pernah menangis. Menangis disebabkan mengenang kehidupanku tidak selancar kehidupan kawan - kawan yang lain. Kehidupan yang bahagia, yang membuatkan hati tenang, gembira. Apa yang mampu aku buat, jalani kehidupan seperti biasa. Sibukkan diri dengan kerja - kerja yang melambak atas meja.

Apa yang membuatkan aku menangis bilamana hati dan harapan aku hancur berkecai tak bersisa. Aku sedaya upaya mempertahankan hubungan ini, memberikan yang terbaik dan mahu lihat dia bahagia. Tapi bak kata orang, bercinta lama mana pun, sayang macam mana pun, tanpa takdir dan ketentuan, apa pun tak akan jadi juga. Aku hanya mampu berserah dan redha atas apa yang terjadi.  Untuk meredhakan mengambil masa. Mungkin berhari - hari, berbulan - bulan, bertahun - tahun.

Dan untuk memulakan hubungan yang belum pasti, mungkin juga perlu masa yang agak lama. Luka di hati tak sama luka di badan. Sakit di hati, tak sama sakit di badan. Aku perlukan masa untuk menyendiri.

Kalau korang ada masalah, dan rasa nak menangis, menangis la. Mungkin korang akan rasa lega. Tak payah malu.

Menangislah bila harus menangis. Kerana kita semua manusia. Manusia bisa terluka dan pasti menangis.

No comments:

Post a Comment