Bookmark and Share

Wednesday 23 November 2011

Eg - Tukar

Bagi guru - guru yang ingin memohon berpindah ke sekolah pilihan dikehendaki mengisi permohonan ini (Eg - Tukar) secara online atau bahasa mudahnya di atas talian. Ianya dibuka dua kali setahun iaitu pada awal tahun sekitar Mac dan hujung tahun sekitar September.

Keputusan Eg - Tukar untuk permohonan sekitar Mac diumumkan pada hujung Mei atau awal Jun. Bagi permohonan sekitar September pula keputusannya diumumkan pada awal November.

Sampai sini saja penerangan aku. 

Apa yang aku nak sentuh atau kongsikan ialah suasana selepas keputusan Eg - Tukar ini diumumkan. Bagi yang dapat pindah, Tahniah.Congrats. Bagi yang tak dapat pindah, harap terima dengan penuh sabar dan cuba lagi tahun seterusnya. Anggap saja tak ada rezeki. Mungkin balasan tuhan ke atas dosa - dosa kamu yang penuh warna - warni. Tak payah nak emo sangat. Kamu kan cikgu. Pandai - pandai la kawal emosi kamu. Kalau perempuan boleh lagi nak consider. Inikan pulak lelaki, cikgu weihh.Malu sial emo sangat. Dah nama pun cikgu mental mesti kuat,ye tak?

"Eleh, poyo la ko Amir. Ko tak apa la, tak kawin lagi, single. Kami ni yang dah kawin. Ada anak. Setahun sekali beranak. Cakap main hembus je. Tengok la ko dah kahwin nanti, hari - hari ko ingat nak tibai bini je tau.." - mereka yang kecewa.

Ok. Dari tahun pertama aku posting (2009) sampai sekarang (2011) aku belum mintak pindah lagi. Apa alasan aku? Pertama, aku belum disahkan jawatan dan perkhidmatan di dalam KERAjaan. Permohonan aku sedang diproses di SPP (Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran). Seboleh - bolehnya sebelum aku blah aku pastikan segala urusan mengenai perjawatan aku selesai. Aku tak nak menyusahkan diri sendiri dan juga manusia lain di kemudian hari. Bila dah selesai semuanya aku akan berambus in advance.

Kedua, aku belum ada anak bini.Single.Bujang. Jadi apa salahnya sementara aku tak ada komitmen lain aku boleh timba pengalaman mengajar di tengah hutan banat ni. Umur masih muda. Gunakan peluang sebaik mungkin. Belajar bagaimana menguruskan sekolah. Belajar mengenai psikologi kanak - kanak dan paling penting, survival. Yeah, survival. Belajar mengenal tumbuhan hutan yang boleh dimakan. Belajar memburu dan menjejak haiwan buruan. Belajar menjala dan membaca keadaan air yang sesuai untuk menjala. Semua ini aku peroleh, aku belajar dari anak - anak murid aku. Inilah yang dikatakan pengalaman, yang tak akan aku dapat kalau aku mengajar di bandar.

Mungkin kalian masih ingat atau buat - buat lupa. Saat kalian ditemuduga kalian telah berjanji sanggup dihantar ke mana sahaja berkhidmat hatta di pedalaman sekalipun. Tapi apa sudah jadi? Mana janji - janji manismu? Nampak sangat kalian kuat kencing. Tak berkat gaji kamu. Ada yang juga yang kawin semasa pengajian di maktab. Kononnya dengan cara ini boleh mengelak dari ditempatkan di pedalaman. Taik la tektik ni. 

Nasihat aku, sudah - sudah la nak emosi ni. Tak payah la nak annouce di Facebook akan kemurkaan kamu dan menyumpah seranah pihak yang menguruskan perpindahan ini. Ingat, kita adalah guru - guru yang memegang amanah dan berjanji nak mendidik anak bangsa jadi pandai. Kalau kalian ikhlas, tuhan akan permudahkan segalanya. 

Kalau takut dengan hantu, jangan berumah di tepi kubur - Bapak aku



No comments:

Post a Comment