Bookmark and Share

Thursday 24 November 2011

Murid Manja, Guru Merana

Hari ini hari Khamis. Aku hidup dengan sia - sia saja di rumah ni. Home Sweet Home. Rumahku Syurgaku. Selain update blog, baca blog orang, baca forum dan main Xbox360, ni la kerja aku sepanjang cuti sekolah ni. Ya Allah, tabahkanlah hatiku untuk mengharungi hari - hari mendatang yang penuh kebosanan.

Best la hang, Amir...Kerja cikgu, skolah cuti, hang pun cuti. Tunggu duit masuk je. - insan kerja opis hour.

Baik lah. Untuk pengetahuan kamu sekalian, time cuti sekolah adalah yang paling maha membosankan bagi aku yang mengajar di pedalaman Sarawak. Lain pula ceritanya bagi mereka yang mengajar berhampiran dengan kediaman masing - masing, bila - bila masa Guru Besar boleh panggil masuk sekolah. Macam aku ni? Guru Besar aku tak ada la bangang sangat tiba - tiba nak panggil masuk bertugas memandangkan aku bercuti di kota keriangan, Perlis. 

Kembali kepada tajuk asal tuan - tuan dan puan - puan. Macam biasa, aku mulakan hari aku dengan menyemak Facebook. Dan terpandanglah akan gelagat rakan - rakan guru aku bersama anak murid masing - masing.

Bukan aku cemburu, bukan aku dengki jauh sekali iri hati. Tetapi cara mereka melayan murid adalah agak berlebihan. Bagi aku, ini pendapat secara peribadi berdasarkan pemerhatian dan pengalaman, tak perlulah kita menumpahkan kasih sayang 100% kepada murid. Hubungan guru dan murid perlu ada batasnya. Jangan di manjakan sangat. 

Contoh paling dekat terjadi di sekolah aku. Guru X memanjakan sangat sorang murid ni sampaikan budak ni naik lemak dan sudah kurang menghormati guru - guru lain termasuk aku. See? HORMAT! Benda ni harus disemat dan ditanamkan ke dalam pemikiran murid sejak hari pertama budak - budak ni menjejakkan kaki ke sekolah. Ada juga yang bawak balik budak - budak ni tidur di kuarters kediaman. Untuk pengetahuan kalian, guru tidak dibenarkan membawa masuk murid ke dalam kuarters kecuali untuk kes - kes tertentu. Dah banyak kes guru baham murid dalam kuarters ni. Dengan budak - budak pun berselera. Pundek.

Sebenarnya, ada beberapa sebab boleh berlakunya kejadian sedemikian rupa.Errr..maksud aku guru manjakan murid ni. 

1. Murid merupakan anak orang yang berpengaruh. Dengan sedemikian ianya boleh dikatakan   membodek menggunakan orang tengah iaitu murid. Apa sahaja yang dilakukan oleh guru tersebut seperti membelai dan mengusap kepala, memberi hadiah tanpa sebab akan diceritakan kepada ibu bapanya. Dan secara automatik ibu bapa tersebut berfikir yang guru ini bagus dan boleh la beliau lepas tangan. "Cikgu jagalah anak saya sampai habis sekolah". Padan muka kamu.

2. Show Of. Bawak anak murid keluar jalan - jalan. Tangkap gambar tengah makan sama, jalan - jalan sambil pegang tangan anak murid. Then gambar tersebut di masukkan ke dalam Facebook untuk tatapan umum. "wahhhh..kamu seorang yang penyayang.." mungkin kata- kata itulah yang diharapkan dari rakan - rakan yang melayari Facebook mereka. Padahal realitinya begini.."eleh mamat ni upload gambar bermesra dengan murid, nak bela jadi anak ikan la tu..GAY"..Nah amik ko. Harap budak tu bernafsu lurus la bila dah besar nanti. Tau bezakan yang mana lelaki yang mana perempuan.

Sama ada murid itu kategori bengap atau bijak, cute atau tidak, layanan harus diberi sama rata. Aku tak suka membezakan murid - murid aku. Garang aku, tegas aku bertempat. Ada masanya aku boleh jadi kawan, ada masanya aku boleh jadi bapak dan semestinya apabila di dalam kelas aku akan pastikan mereka dapat memahami apa yang aku sampaikan. 

Aku cukup tak suka apabila berlakunya keadaan sebegini, ada murid yang dah pandai membezakan guru. 

"Cikgu Y baik..dia suka bagi aku hadiah, walaupun aku bangang dan berotak lembu, tapi aku cute"

"Bukan macam Cikgu Amir, garang gila. Ada ke patut dia guna Hikmat Telapak Tangan Berapi masa lempang aku tadi. Walaupun aku tak pernah siap kerja sekolah, tapi aku cute"

Sikap begini jugak lah yang akan menimbulkan perasaan iri hati murid lain terhadap murid yang dimanjakan ini. Macam - macam masalah yang mungkin dan akan timbul. Bergaduh, bertumbuk biasa la tu. Ada juga yang buat aksi pelik semata - mata nak tarik perhatian guru agar beliau turut dimanjakan bersama. 

Benda macam ni la yang aku tak suka. Budak - budak sebenarnya tak boleh diberi muka sangat. Nanti jadi tabiat. Mengada - ngada. Murid - murid mestilah dididik mengenal apa itu disiplin, apa itu hormat. Itula kunci kejayaan. 












No comments:

Post a Comment